Specialisten in Erfrecht en Arbeidsrecht
+9,5 op Google Reviews
Deskundige begeleiding
Echt betrokken juristen
Meer dan 20 jaar ervaring

Concurrentiebeding; Bescherming of belemmering?

Een concurrentiebeding is een clausule die de werkgever op kan nemen in een arbeidsovereenkomst. Hierin staat beschreven dat een werknemer na het einde van zijn dienstverband met de werkgever beperkt is in de mogelijkheden om in dienst te treden bij een concurrent dan wel om zelfstandig concurrerende werkzaamheden te verrichten. Het doel van een concurrentiebeding is het beschermen van het bedrijfsdebiet van de werkgever, maar vormt veelal een belemmering voor de carrière van de werknemer.

De inhoud van een concurrentiebeding wordt door de werkgever bepaald. Zo kan de werkgever opnemen voor welke werkzaamheden het beding geldt, maar ook voor welke specifieke bedrijven de ex-werknemer niet mag werken en hoe lang het concurrentiebeding van toepassing is. Het is van belang dat een concurrentiebeding duidelijk is en het mag ook niet onredelijk zijn. Zo moet het voor de werknemer wel mogelijk zijn om ergens anders werk te vinden.

Onlangs diende er een zaak voor de rechtbank Rotterdam waarin het concurrentiebeding onderwerp van geschil was. De vraag die de rechtbank moest beantwoorden was of het concurrentiebeding te ruim geformuleerd was. De werknemer is op 20 mei 2019 in dienst getreden bij werkgever. In de arbeidsovereenkomst is een concurrentiebeding opgenomen. Per 1 april 2024 is de werknemer in dienst getreden bij X, een directe concurrent van werkgever. De werkgever is van mening dat een geldig concurrentiebeding is overeengekomen waaraan de werknemer kan worden gehouden. De werknemer voert aan dat het concurrentiebeding te ruim is geformuleerd en dat het ziet op alle functies binnen de branche wereldwijd. Er is in deze geen discussie over het feit dat X een directe concurrent is van de werkgever.

De kantonrechter is van mening dat de werkgever voldoende bewijs heeft geleverd dat de werknemer door de functie die hij bekleedde, namelijk als projectmanager, belangrijke en vertrouwelijke informatie over het bedrijf verkregen heeft. Deze informatie zou hij bij bedrijf X kunnen gebruiken en dit kan nadelige gevolgen hebben voor de (ex-)werkgever. Dat er banen buiten de 4 in het concurrentiebeding met name genoemde bedrijven zijn te vinden heeft de werknemer niet ontkend. Hij heeft zich enkel gefocust op bedrijf X.

De rechtbank concludeert dat in verhouding tot het beschermen van het belang van (ex-)werkgever de werknemer door het concurrentiebeding niet onbillijk wordt benadeeld en vindt dus dat het concurrentiebeding niet te ruim is geformuleerd. Er is momenteel een wetsvoorstel in de maak tot wijziging van het concurrentiebeding. Indien dit wetsvoorstel wordt aangenomen, heeft dat belangrijke consequenties voor de geldigheid van concurrentiebedingen. Daarover in de volgende column meer.

Advies arbeidsrecht advocaat nodig?
Contact opnemen met een arbeidsrecht advocaat?
Cookievoorkeuren

Wij gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden voor statistische en analytische doeleinden om u de beste ervaring op onze website te bieden.

Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid
Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.